Tuesday, October 23, 2007

مش موافقة





يناس بقي مالكوش في دي حياتي انا مش عاوزة اتجوووووووووووووز
لا هتجوز الولد اللي بيحبني ولا العريس اللي جايباه خالتو
ولا حتي اخو صاحبتي ولا ابن زميل بابا ولا قريبي
كبروا دماغكوا ارجوكوا انسوا الموضوع ده
وصدقوني انا مش مغرورة
انا بس كده بجد مبسوطة اوى..........1
=================================
انا اتجوز طاب ليه اذا كان جواز بالنسبة ليا حب ورومانسية
عالم جميل مش بياخد في اعتباره الا بوجود حبيبين
بعيد عن اي مشاكل مادية او اجتماعية او اي حاجة تانية
يعني اتنين مجرد وجودهم مع بعض يكيفهم علشان يعيشوا
اسعد من ملكين.......ممكن يفطروا ويتغدوا ويتعشوا حب
ايه المشكلة
حد اديه حياتي مقابل نظرة من عينيه
حد ابتسامة منه تنورلي مستقبلي
حد يخليني استغني بيه عن نفسي
حد من غير مايتكلم احس بيه
حد يبني معايا عالم من اتنين
حد بس موجود في احلامي
كل الناس الي متجوزين واللي مخطوبين
واللي بس مرتبطين
كلهم بيحبوا بعض
بس مجرد حب عادي
بتعكر صفائه حاجات تافهه مثلا مفيش دبلة اومفيش شقة
او مفيش اكل في البيت او عاوزة فستان جديد
حاجات كدة ........ايوا في حب وبيعيش
بس مش ده اللي انا بحلم بيه
ليه بقي اوافق علي حاجة انا شايفاها عادية
ومش حاسه انها هتخليني احقق حلمي
.....................................................................
ده اللي انا شايفاه وفي الاخر كل شئ نصيب
يعني ممكن اوي انا اللي اجي فيوم اقول انا عاوزة اتجوز
بس سيبوني براحتي
سيبوني اختار مستقبلي

35 comments:

حياة الأحلام said...

السلام عليكم
مبسسسسسسسسسوطه أوى أنى اول تعليق على بوست تحفه بجد

:)بجد مش عارفه أقولك لإيه هى دى حياة أحلامى اللى أنتى عبرتى عنها والله والله كل كلمه كأنها بتطلع من جوايا كل كلمه وحرف قولتليه كأنك بتتكلمى كلامى لو صحابى قروا البوست ده هيفتكروكى أنا

عموما يارب ربنا يرزقك بالزوج الصالح اللى تعيشى معاه حياة أحلامك

سلااااام يا قمر

Unknown said...

اقولها بكل فخر ودون تردد او اى حاجة

انا شرحك بالظبططططط

وعليا وعلى أعدائى بقا

:D

احساس لسه حى said...

عزيزتى
انتى بيجيلك العرسان دى كلها الولد اللى بيحبك وعريس جيباه خالتوا واخوصحبتك وابن زميل بابا وقريبك كمان انتى بقه مميزه كل دول عرسان حسد
مش منى طبعا من بنات كتير كل اللى عوزاه ترتبط بانسان كويس ومحترم
شوفى انا معاكى الافضليه فى الجواز للى بتحبيه لو فيه... بس لو مفيش وفى انسان كويس ايه المانع بدل مقبول شكلا وموضوعا اصل يابنتى ممكن تحبى انسان وتشوفى ابتسامته تنور مستقبلك وتستغنى بيه عن نفسك ومن غير ما تتكلمى يحس بيكى اللى فى احلامك بقه ..انتى طماعه اووووووووووووى وبعد الجواز يسقط الحلم ويصبح كابوس يا هو كان بيرسم صوره ليه مش حقيقيه يا اما العوامل الزوجيه اثرت فيه وغيرته
مش معنا كده بقولك الزواج مش مضمون انا اللى بقوله فى حاجه اسمها نصيب ولو مفيش حب خلاص يبقا ملكيش نصيب تتجوزى عن حب بس يمكن نصيبك يكون احلى حب واجمل حياه
المهم انسان نحترمى كل شئ فيه
ولا ايه رائيك لسه
مش موافقه
تحياتى يا جميل
ومبروك مقدما
سلااااااااااااااااام

YOTTA said...

عايزة أقول حاجة

الحياة مش كلها حب وجواز
فيه حاجات تانية كتير المفروض نعملها
حاجات تانية المفروض تشغلنا
نقرا
ندرس الحاجات اللى بنحبها بعد مانخلص الدراسة اللى غالبا اجبرنا عليها التنسيق
نطور من نفسنا ومن شخصيتنا
نحقق استقلال عن الأسرة
استقلال مادى على الأقل

والحب
والجواز
هييجى ف وقته
لوحده
ولو ما جاش
يبقى نكمل طريقنا اللى احنا ماشيين فيه
عشان نحس اننا عملنا حاجة مهمه ف حياتنا
مش قعدنا مستنيين حاجة
و ف الآخر ماتحصلش

..
وشوفى محدش هيقدر يجبرك على حاجة لو انتى فعلا مش عايزاها
انتى حرة
لازم تكونى مؤمنة ومصدقة جواكى انك حرة
..

كفايـة طيبـة said...

بسم الله الرحمن الرحيم

بصي يابنتى
كلنا نحن معشر البنات كدة
وكل البنات عايزة نوع الحب ده

بس لنكن واقعيين

مش فى كل الاوقات الواحد هيقدر يجيب الحب ده فى وقته

بس ربنا يكرمك ان شاء الله :)
دة اول تعليق ليا فى بلوجتك على فكرة.. شكلها لذيذ :)

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

انتو بتكونو كده في الأول بس
واول ما ربنا يكرمك بابن الحلا اللي يخبط على قلبك هتغيري وجهة نظرك دي خااالص

:D

Coca said...

ياااه يعني تعالي سمعي الكلمتين دول لماما
الصرراه الدايم بين والاهل والبنت
عايزين يطمنوا عليها رغم انها ممكن تتبهدل يعني بهدله معتبره وتتشححطط ولا الجواز ساعتها هيبقي حب ولا رومانسيه ولا بتنجان اسود حتي والقرار دا بالذات لازم البنت هي اللي تقرره علشان تتحمل كل مسئوليته

am i kind said...

حياة الاحلام
انا اللي مبسوطة اوي من اني لقيت حد زيي
بس عاوزة اقولك اني بجد بتمني اقبل الواقع
للاسف كدة لا اهلي ولا صحابي مبسوطين
انا بس مبسوطة
======================
مش عارفة مش لو هما كبرو دماغهم
كله هيبقي مبسوط
نورتيني بجد

am i kind said...

انسانة
لا والنبي مش طالبة اعداء
ربنا يهديهم ويبقوا احباب
ويعرفوا ان في حاجة اسمها
مشاعر
سلللللللللللللام

am i kind said...

احساس لسة حي
عارف ان صحباتي بيتهموني بالغرور
وبيقلولي هيجي يوم تقعي علي دماغك
وتدوري علي اي حد والسلام
وانت بتقولي انتي طماعة
===اكيد بتهزر=====
عارف انا مشكلتي اني بدور علي قصة حب زي روميو وجوليت
من غير مايكون نهايتها انتحار
لو لقيت القصة دي هرد عليك واقولك
الله يبارك فيك
ولو مفيش يبقي ياما هيبقي الحال علي ماهو عليه
وهذاكر واكون اشطر دكتورة اطفال
او بقي هيجي النصيب وهوافق غصب عني
وهحاول اعيش سعيدة

يللا سلام

am i kind said...
This comment has been removed by the author.
am i kind said...

كفاية طيبة
نورتيني باول زيارة ليكي
يارب متكونش اخر مرة
=====================
المشكلة بقي اني بقيت مقتنعة
ان نوع الحب ده مش حاجة نادرة
ده حاجة اصلا مش موجوده
=================
خليني اشوفك تاني

am i kind said...

coca
انا مش عارفة اسد علي مامتي
علشان اسمع مامتك
بس هما معذورين
دي سنة الحياة
ومن وجهة نظرهم احنا مش فاهمين الدنيا
بس انا بحاول اقرب من ماما وافهمها اني ممكن
اعمل حاجات تانية في حياتي تخليني مبسوطة
يعني يمكن تطمن شويه

am i kind said...

yotta
انتي رئيك عاقل اوي بس تفتكري
اهلنا هيوافقوا عليه
انا لما بقول لمامتي عاوزة اسافر اكمل دراسة تقولي
بعد مافرح فيكي قصدي بيكي
بس فعلا انا حرة ده مستقبلي
تحياتي ليكي

am i kind said...

الام وامال
هو انت شايف كدة
الله اعلم
بس انا معتقدش
سلام

ما علينا said...

البوست جميل اوي اوي
وحلو جدا

حلو بمعنى حلو كدا رومانسي وحالم

ناس كتير نفسها
في الحب دا
كل اللي بيحبوا بيبقوا كدا

وصدقيني هاتحبيوهاتتجوزي
هاتبقي معتقدة ان حبك
هيكون زي حب روميو وجولييت

لكن الواقع حاجة وقصة خيالية
حاة تانية

وفعلا انت ممكن تعيشي حياتك مش بالرومانسية دي
لكن يبقى فيها حب
وتحبيها انت وتعشقيها كمان
حتى تعشقي تفاصيلها اللي ممكن تظهر انها منغصات

مفيش قاعة ثابته


ربنا ان شاء الله يرزقك ما تتمنى

Unknown said...

طبعا من حقك تختاري مستقبلك بس مش دايما الجواز بيكون سجن و ملل
ربنا يرزقك بالحب الي انتي عايزاه

قطوف said...

الظاهر إنى جيت متأخر
بوست جميل
بس بجد إنت عاوزه دا بجد
ولا الكلام هيتغير صدقينى لو انت عاوزه كده فيه ظروفأقوى منك هتجبرك على تغير رأيك الاهالى
وأقولك على حاجه إنت لو مكانهم هتفكرى بنفس أسلوبهم على فكره انا مش كبير فى السن أنا لسه مخلص كليه يعنى مش كبير إنى أفكر كده بس والله عن
حكايات لناس اعرفهم كنت أن أقرب واحد لهم فيها كانوا بيفكرو زيك بس الطغوط اكبر
هو حقك انك ترتبطى بانفسك فيه فى الواقع الرومانسى دا
انا مش ضده بس هو صعب
فى عالم تحكمت فيه الماده
مش ماده الرومى
ههههه
بوست رائع
واللى عجبنى انك اتكلمت بصراحه عن شئ جواك
وبعدين فين ايام سى السيد
لازم نرجعها تانى
طبعا بهرج
هههههه

am i kind said...

ما علينا
بجد متشكرة علي ذوقك
ومتشكرة اكتر علي دعوتك ليا
ويارب تتحقق ليا ولكل اللي بيحلم يحققها
==============================
علب فكرة انا بعرف افصل بين الحلم والواقع كويس جدا بدليل اني بجد مبسوطة فحياتي رغم اني معنديش امل احقق حلمي
تحياتي ليكي

am i kind said...

emy
شكرا علي الزيارة الجميلة
والدعوة اللي يارب تتحقق
تحياتي ليكي

am i kind said...

سي السيد
لا متاخر ولا حاجة ولا يهمك
شوف بقي زمان كنت بقول انا صغيرة وده الحلم اللي اي بنت بتحلمه وكنت بفتكر انها مرحلة وتعدي
انا بقي دلوقتي عندي 21سنةوبتهيقلي لو عشت للستين برضه هفضل كدة
صدقني دي بجد طريقة تفكيري
بالرغم اني فاهمة الواقع اللي بتقولي عليه
==============================
اما عن كلامي بصراحة فانا عملت البوست ده علشان نفسي اتكلم بصراحة
يللا بقي سلام

Desert cat said...

انا كمان زيك مبسوطة بحياتى
وعايشه كويس جدا
بس كل شوية الاقى حد ناطط لى
ايه ده هو مفيش حاجه كدا ولا كدا
ايه ايبنتى هما اتعموا فى عنيهم
بيبقا هاين عليا اقول للى بيقول كدا مال اهل حضرتك يعنى
بس م بلاقى حل غير انى ابص له من فوق لتحت واسكت
محسسنى انهم بياكلونى
وعايزين يخلصوا منى

am i kind said...

desert cat
اه والله وهما مالهم بس تقولي ايه
ربنا يهديهم او يهدينا
نورتيني

عمر أفندى و أبووه said...

و النبى انتى عايشة فى الاحلام....على رأى صاحبة اول تعليق...

يابنتى استرى نفسك و ادجخلى بيت العدل بقى محدش ضامن الظروف...و العمر بيجرى

انا بهزر معاكى اوعى تزعلى ...بوست جميل ربنا يوفقك

عمر أفندى و أبووه said...

بيـــــــروت
بلد المقرارات على رأى سعيد صالح و رأى كل اللى كان بيعرف انى مسافر بيروت فى رحلة عمل لمدة اربع ايام عقب عيد الفطر مباشرة ضمن اجازة مصر الماضية...كل الناس اول ما يخطر ببالها عن بيروت هية المقررات...المقرر من دول تقوله تعال يا مقرر يجى علطول ...انتا حتى موش محتاج تقوله تعالى ...انتا تعمل ايديك كده هتلاقى المقرر شبك علطول ...

إقرأ تفاصيل الرحلة على
www.omarafandy.com

احساس لسه حى said...

عزيزتى
بلاش روميوا وجوليت
ما تخليكى زى حسين وناسى سعاد صححيلى
فى ام العروسه
الحب فرحه وسعادة واسرة وساعات وجع ومشاكل تهدى المهم الاسرة بيها هتعرفى ايه هو الحب اللى بجد
تحياتى
سلاام

قطوف said...

مفيش جديد
مستنى زيارتك وتنورى لى المدونه
عاوزين جديد
واتمنى يكون خير بإذن الله

حياة الأحلام said...

انتى فين يا قمر ؟؟

يارب تكونى بخير

ويلا نزلى بوست جديد

ما علينا said...

طيب سبناكي براحتك خالص اهو

بس ما تاخديش راتك على الاخر كدا

فين جديدك
كدا بقى مش نافع نظام على راحتك دا


طمنينا عليك
وما تحرمناش من كتاباتك فترة طويلة كدا

احساس لسه حى said...

عيزتى
انتى فين ايه الغيبه دى كلها
اتمنا تكونى بخيرى انا هفضل اعلق على الموضوع ده كتير
تحياتى يا سكرة
سلام

احساس لسه حى said...

عزيزتى
عاوزك تعملى واجب معايا كبير قوى
تيجى تعلقى على اخر بوست بصراحه ووضوح للاهميه مستنى بقه
وربنا ينولك اللى بتحلمى بيه
سلام

كفايـة طيبـة said...

feneeeeeeeek ya benty ?

أحساس لسه حى...كلام من جوه روح لكل روح said...

عزيزتى
انتى فينك يا بنتى

انا دخلت افتكرتك وقولت يعنى موجوده طيب تنزل موضوع جديد حتى

وتقول كاتنت غايبه ليه

مش عاوزه تتجوزى برحتك

بس متغبيش كده

نورتينى

ومستنيكى دايمن تنورينى

سلام

safa7_karmooz said...

صباح النور :D

أحساس لسه حى...كلام من جوه روح لكل روح said...

عزيزتى

انتى فين واخبارك ايه

ليه الغيبه دى كلها

مش على الاقل تقولى انك هتغيبى

يا رب يكون المانع خير

ويا رب تكونى سعيده

تحياتى

سلام